Lataa sähkö- tai hybridiautoasi älykkäästi SolaX-latausasemalla
SolaX-latausasemalla lataat sähkö- tai hybridiautoasi älykkäästi ja kustannustehokkaasti. Voit käyttää latausasemaa aurinkosähkön kanssa tai ilman. SolaX-latausasema voi hyödyntää optimaalisesti itse tuottamaasi aurinkoenergiaa ja alentaa sähkölaskuasi ja ajokustannuksia.
Ilman aurinkosähköä SolaX-latausasema toimii tavanomaisena latausasemana.
SolaXin kuormanhallintaominaisuuden ansiosta lataustehoa rajoitetaan automaattisesti niin että sulakkeet eivät ylikuormitu. Virtamuuntajat sisältyvät latausaseman hintaan ja ne asennetaan verkon liityntäpisteeseen mittaamaan kiinteistön virtaa.
SolaX-latausasema on suunniteltu toimimaan erinomaisesti yhdessä SolaX-sähkövarastojen ja SolaX X3-Hybrid G4-invertterien kanssa, mutta toimii myös muiden aurinkovoimaloiden kanssa tai kokonaan ilman aurinkosähköä.

SolaX EV latausaseman ominaisuudet:
- Yhteensopiva SolaX X3-Hybrid G4 sähkövarastojen kanssa.
- Vakiomallina 3-vaiheinen, 11 kW tai 22 kW.
- Sallittu latausvirta aseteltavissa.
- Kuormanhallinta virtamuuntajilla, jotka sisältyvät hintaan.
- Ohjelmoitava ajastin.
- Sähköauton latausasema SolaX EV, 22kW 3-vaihe, virta 6-32 A, Type2-latauspistoke, latauskaapeli 6.5m.
- RFID.
- RS485.
- Sisäänrakennettu WiFi.
- Sisäänrakennettu vikavirtasuoja, 30 mA Type A (EN61008) ja 6 mA DC (EN62955).
- SolaX Cloud APP.
- Kiinteä 6,5 m latauskaapeli.
- Takuu 3 vuotta.

SolaX lataustavat: Green, ECO, FAST ja BOOST
Green
Green- lataustilassa SolaX EV maksimoi aurinkoinvertterin tuottaman ylijäämäenergian käytön. Latausvirta voidaan asettaa kahdelle tasolle 3 A ja 6 A. Oletustaso on 6 A.
6 A:n virralla latausasema ei ota verkosta tehoa ollenkaan, vaan lataukseen käytetään pelkästään ylijäämäenergiaa auringosta tai akustosta.
3 A:n tasolla latausasema lataa vain, kun aurinkosähköstä saadaan ylijäämäenergiaa vähintään 3 A. Jos ylijäämäenergiaa on alle 6 A, lataukseen otetaan energiaa verkosta vähintään latauksen vaatimaa minimitehoa varten (1,4 kW yksivaiheiselle, 4,2 kW kolmivaiheiselle).
HUOM! Sähköauton latausstandardin mukaan ajoneuvon lataus voi käynnistyä vain, jos latausteho/vaihe on suurempi kuin 1,4 kW (6 A).
ECO
ECO-tilassa lataustehoa säädetään jatkuvasti tuotannon ja virrankulutuksen muutosten mukaan. Tässä tilassa käyttäjät voivat asettaa latausvirran viidelle eri tasolle: 6 A, 10 A, 16 A,
20 A ja 25 A (kaksi tasoa mallille X3-EVC-11K). Jos käytettävissä oleva ylijäämäenergia jossain vaiheessa putoaa alle vaaditun minimitehon 1,4 kW yksivaiheinen ja 4,2 kW
kolmivaiheinen, lisäenergia otetaan verkosta.
FAST
Fast-lataustilassa SolaX EV toimii tavanomaisena latausasemana. Tässä lataustavassa ajoneuvoa ladataan maksimaalisella teholla niin kauan, kunnes akku on täynnä tai lataus keskeytetään. Lataukseen käytetään kaikki saatavana oleva ylijäämäenergia aurinkovoimalasta ja loput otetaan verkosta. FAST-lataustapa toimii samoin kuin mikä tahansa Mode 3 latausasema. Kuormanhallinta ja sulakkeiden koko huomioidaan myös Fast-latauksessa.
Smart Boost-toiminnolla lisää joustavuutta lataukseen
Kun haluat käyttää Smart Boost -toimintoa, aseta haluamasi latausenergia (kWh) ja latauksen valmistumisaika SolaX Cloud APP sovelluksessa. Sähköautoa ladataan halutulla energiamäärällä ennen esiasetettua lopetusaikaa suurimmalla mahdollisella latausteholla ja lataukseen käytetään aurinkosähköä niin paljon kuin mahdollista.
Esim.: Haluat ladata sähköauton akkuun 40 kWh ennen klo 10.00. Lataukseen käytetään ensin ylijäämäenergiaa aurinkovoimalasta ja lisäenergiaa otetaan verkosta. Jos ylijäämää ei ole tarpeeksi ladataan autoa maksimiteholla, jotta haluttu energiamäärä ehditään ladata ennen asetettua lopetusaikaa.
Boost ajatus
Käytettäessä ECO- tai GREEN/VIHREÄ-lataustilaa, latausasema voidaan ohjelmoida tehostamaan nykyistä latausta tietyn ajan kuluessa. Boost ajastuksessa latausnopeus asetetaan maksimiin (kuten FAST/NOPEA-tilassa) käytettävissä olevasta ylijäämäenergiasta huolimatta. Tehoa voidaan ottaa verkosta Boost ajastuksen aikana. Heti kun ajoneuvo on ladattu täyteen, EV-laturi lopettaa lataamisen.